Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Er schuilt een geest in elke kris

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Er schuilt een geest in elke kris Empty
BerichtOnderwerp: Er schuilt een geest in elke kris   Er schuilt een geest in elke kris Icon_minitimema 16 jun 2014 - 16:52


Er schuilt een geest in elke kris

  Door Suzanne Grijpink op 16 juni 2014 om 08:44, in de categorie General.


Toen ik jong was keek ik graag naar de tv-serie ‘De Kris Pusaka’ waarin alles draaide om een Indonesische kris die op raadselachtige wijze in Nederland is terechtgekomen. Na een reeks mysterieuze gebeurtenissen verdwijnt de kris uiteindelijk net zo onverwacht als hij was opgedoken.


Een kris heeft mij altijd beziggehouden te meer omdat het ooit een amulet was, vervolgens een wapen en daarna weer een amulet. Behandel de kris met respect en rituelen en voorspoed lacht je toe. Wees op je hoede voor de kris die is geladen met negatieve energie. Die brengt onrust en stoort, maar dan brengt zeewater de verlossing. Magie en traditie uit Indonesië in Nederland.

Er schuilt een geest in elke kris 06kris10 Er schuilt een geest in elke kris 06kris11

Een kris is eigenlijk een soort dolk waaraan mystieke krachten worden toegekend.  De dolk kan recht en puntig (de rustende slang) zijn, maar ook een gegolfde vorm (de bewegende slang) hebben. Tegenwoordig is de kris een leuk product voor toeristen om mee naar huis te nemen. Mijn vader heeft, lang voor ik was geboren, een tijd in Indonesië gezeten. Daar had hij van vrienden een kris gekregen. Het ging hier om ‘de rustende slang’ waaraan ik helaas nooit mystiek krachten heb kunnen ontdekken. De kris wordt beschouwd als een heilig voorwerp binnen een familie of een koninkrijk en wordt doorgegeven van vader op zoon. Het symboliseert gezag en leiderschap.

Ik kon mij helemaal inleven in de serie Kris Pusaka. Vooral door het feit dat in een kris een goede of kwade geest zich schuil houdt. Een goede geest beschermt tegen onheil en ziekte, terwijl een kwade geest ongeluk brengt. Ook mijn zus had er wel oren naar. Ik vond het dan ook leuk om allerlei mogelijke mystieke eigenschappen aan onze ‘kris’ te geven. Inmiddels heeft hij een plekje in het huis van mijn zus gevonden. Een echte kris mag nooit worden gekocht, maar wordt als geschenk gegeven en aangenomen. Daarom is hij misschien beter daar af.


Paranormaal.blog.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Er schuilt een geest in elke kris
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De zieke geest van Nederland
» Migrant in het Vaderland - Ineke van Geest
» Echte geest in spookhuis op filmfestival
» Gouden priesterjubileum voor Pater Kees van der Geest
» 13 december 2009: Lezing 'De kris van de Sultan'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Verhalen-
Ga naar: