Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld   Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld Icon_minitimedi 29 apr 2014 - 17:46

Ze verhuisden voor hun job of gingen de liefde van hun leven achterna. Verschillende Vlaamse expats houden een dagboek bij over de verwondering, de ergernissen en de fijne momenten van het leven elders. Lees op deze blog hun verhalen.


Vandaag om 06:55 door Bieke Dewulf

Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld

Binnen 3 maanden is het zo ver... Dan verhuizen mijn man en ik van Dubai naar Paiton, Oost-Java, Indonesië. De verschillen zijn dermate, dat vergelijken onmogelijk wordt. En dat maakt het juist boeiend, maar toch ook een beetje angstaanjagend. Na 4 jaren leven in de ‘glitter and glamour’ van Dubai, gaan we nu naar ‘the middle of nowhere’.

In Paiton is een grote electriciteitscentrale waar mijn man zal werken, maar voor het overige zijn daar enkel dorpen, rijstvelden, straatwinkeltjes. En o ja, de prachtige Bromo vulkaan (die nog steeds actief is...) ligt op één uur rijden.

In januari zijn mijn man en ik er al eens gaan kijken voor een paar dagen. Uiteraard keek ik vooral naar de praktische kant. De (prachtige) natuur en andere bezienswaardigheden ontdekken we wel later. Na even rondrijden tot de lokale markt en het supermarktje, merkte ik toch dat de wijde variëteit die we in Dubai gewoon zijn, daar wel ontbreekt. Maar geen probleem: vier uur rijden van Paiton ligt Surabaya, de tweede grootste stad van Java, en daar vinden we een supermarkt die ook een beperkte selectie geïmporteerde goederen verkoopt. Dus kunnen we, net zoals de enige andere westerling in onze compound, een keer per maand met een koffer vol frigoboxen naar Surabaya rijden om onze inkopen te doen. Vier uur heen – vier uur terug: onze weekends zijn al gevuld. Want die vier uur rijden blijkt te zijn als we geluk hebben. Kan soms dubbel zo lang duren... De weg van Paiton naar Surabaya is namelijk enkel een tweevaksbaan, die ook gebruikt worden door brommers (vééél...), bussen (vééél....), vrachtwagens (vééél....). Er moet dus niet veel verkeerd lopen...

Dat zal al een eerste grote aanpassing zijn want hier in Dubai zijn er supermarkten op alle hoeken van de straat, open van 7.30 uur ‘s morgens tot 23 uur ‘s avonds, 7 dagen op 7. En met een internationaal aanbod (dankzij de ontelbare nationaliteiten die hier zijn) waarbij de Delhaize in België in het niets verdwijnt.

Tweede grote verandering is natuurlijk de omgeving. Dubai is een stad die exponentieel gegroeid is en waar continu nieuwe skycrapers gebouwd worden, waar ik me niet meer omdraai voor de zoveelste Lamborghini, Porsche of Bentley en waar shopping de nationale sport is (Dubai = “Do Buy”). En waar er niet gebouwd is, is er zand of wat groen dat dag en nacht besproeid wordt. In Paiton daarentegen heb ik vooral rijstvelden, vulkanen, en af en toe wat huizen gezien die maximaal twee verdiepen hoog zijn. En uiteraard veel brommertjes, riksja's, busjes die bijna uiteenvallen... Geen enkele westerse auto gezien.

Het wordt een uitdaging, maar ik kijk er wel naar uit. Gent – Dubai – Paiton. Elke stad heeft zijn charme, daar ben ik van overtuigd! Ik deel graag met jullie mee hoe me dat bevalt.

Maar eerst nog even genieten van alle luxe van Dubai, afscheid nemen van de vele toffe mensen die ik hier leren kennen heb en de verhuis regelen. Tot binnenkort!

Standaard.be
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld   Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld Icon_minitimedi 29 apr 2014 - 18:26

Het wordt tijd, dat het echtpaar maar reuze snel een kaart koopt, waar de grote steden op vermeld staan en waar grote supermarkten te kust en te keur gebouwd zijn en die op minder dan 4 uur rijden enkele rit gesitueerd zijn.

( Maar ik snap 'm wel.... de man wil graag sightseeing doen in Surabaya en met name Gang Dolly toch. Pech voor hem, want Gang Dolly gaat medio juni a.s. potdicht en alle sundels moeten elders onderdak zoeken.)

Deze grote centrale ligt circa 150 km zuid oostelijk van Surabaya.

En bij mijn weten en proefondervindelijk ondervonden liggen de volgende steden vééééél dichterbij en voorzien van grote supermarkets.
Probolinggo, Bondowoso, Lumajang en Pasuruan en nog ietsje verder Bangil en Sidoarjo.

Stijl Belgie: We willen van Antwerpen naar Amsterdam, maar we nemen eerst maar de snelweg naar München.

Ach, bijna vergeten: na alle luxe van Dubai nu slechts tokehs en cicaks die met een sarung om hun lendenen lopen en muggen met sambel vreten. Arme petatekes.

Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld S4xan4
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
 
Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» HOOGSTE MARIABEELD TER WERELD STAAT IN JAVA
» Grootste bloem ter wereld niet Maleisisch
» Startup bouwt aan 'grootste bioboerderij ter wereld'
» Duvel gaat bier verkopen in grootste moslimland ter wereld
» Grootste deel van de wereld verbonden dankzij e-mail en sociale media

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: