Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike Empty
BerichtOnderwerp: Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike   Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike Icon_minitimedo 20 dec 2012 - 9:38


Sumatraanse Kookles (deel 5)

19/12/2012 by Frank en Maaike


Masfer, onze gids is echt goed. Hij maakt ons volle programma nog voller door de kookcursus precies in te plannen in de dagtour. Zo missen we echt niets! Fantastisch!

Voordat het normale programma begint: op naar de lokale markt met de vrouw die ons ‘s avonds Sumatraans gaat leren koken. Ze noemen het de benedenmarkt, omdat hij lager ligt dan de straat en overspannen is met plastic zeilen. Frank moet bijna continu bukken. Het ruikt er naar verse kruiden, boemboes, sambal en vis. Gelukkig zijn onze magen inmiddels aan de luchten gewend, hihi..

We kopen kruiden, die ze opvouwen en in een bundeltje meegeven. Hierna de verse kruidenpasta’s, die we dus later niet meer zelf hoeven te vijzelen. Kemirie-, Laos-, Gember- en Kunjitpasta en nog veel meer. Verderop zien we de kippen in een hok zitten. Letterlijk kakelvers. Wij nederlanders willen toch alles vers? Moet je hierheen komen, maar wel met een sterke maag.

Vanavond maken we Ayam (kip) Balado, dus één kakelende vriend wordt er voor ons uitgehaald. De kokkin zegt, dat we even doorlopen en zo terugkomen… Ik was me al aan het voorbereiden, dat ik gewoon zou kijken hoe kippie een koppie kleiner gemaakt zou worden, maar kokkie vond het niet nodig.

Later lag de kip geduldig op ons te wachten en werd met één beweging zijn verendek verwijderd, schoongemaakt en in stukken gehakt. Verser kan niet! De kokkin heeft later de kip verder ontbeend en schoongemaakt en toen herkende ik hem weer als die van de Albert Heijn

Aan het eind van de middag mochten we bij de mensen thuis komen koken. Eerst theedrinken en een nederlands lesboek gekregen om Indonesisch te leren. Daarna gauw de keuken ingedoken om met de kookles te beginnen. Ik werd met een schrijfblokje op een kruk neergezet en moest opschrijven wat er gemaakt werd. Dat moet ik thuis nog eens even netjes op volgorde zetten, zodat het leesbaar wordt hahahaa..

We begonnen met de Renang Daging, die moest het langst opstaan. Het ging een stuk sneller dan degene die we in Maleisië leerden en werd heerlijk! Vervolgens maakten we de kip met sambaltomatensaus (Ayam Balado), de Orak-Arik, een mix van pinda’s, tempeh, gedroogde visjes en palmsuiker, de Atjar, de Sajoer Tapioca, een groentengerecht van tapiocabladeren en kokossaus, Frikadellen, gefrituurde aardappels gekneed met diverse kruiden en rawits, die als balletjes opnieuw gefrituurd worden. En uiteraard mocht de Gado-Gado niet ontbreken!

Omdat het de laatste avond op Sumatra was kwamen Masfer, onze gids, en Emry, de chauffeur, ook gezellig mee eten. Bijna alles ging op! Het was heerlijk! Voor diegene die het aandurft kan volgend jaar bij ons geproeft worden…factor 30+ meenemen voor je tong!!! Neehoor, we kunnen een hoeveelheid rawits vervangen door tomaten

Wat een leuke dag, i.p.v. een chique kookschool gewoon bij de mensen thuis, hoe gastvrij en leuk is dat ?!

‘s Avonds laat beiden nog een heerlijke massage krijgen en voldaan in slaap vallen, wat een leuk einde van Sumatra.

Masfer, als je dit leest: nogmaals bedankt!!!


http://frankenmaaike.wordpress.com/
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike   Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike Icon_minitimedo 20 dec 2012 - 14:29

Ayam balado, nooit van gehoord. Dat is dus een speciaal Sumatraans gerecht? Lijkt me wel erg pedis, zo met die sambalsaus eroverheen. Misschien maar een keer proberen. En die sajoer tapioca klinkt ook. interessant. Goed om eens toe te voegen aan m'n receptenboekje.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike   Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike Icon_minitimedo 20 dec 2012 - 19:05

Blado is de naam. (Bij mijn weten is het geen balado, althans niet in Oost Java.)

Blado kan toegepast worden op gebakken (voorgekookte) eieren, vlees rund met gebakken blokjes aardappel, kip, vis maar geen babi aub.

Originele blado is vrij pittig.

Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike Blado

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike Empty
BerichtOnderwerp: Re: Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike   Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Sumatraanse Kookles > door Frank en Maaike
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Video] Emoties door opnames Anne Frank-film op Merwedeplein
» De zoon van Boy - Frank v.d. Will
» Frank Kraft
» Diamanten bruidspaar Minnaard-Frank
» Het Molukt Altijd - Frank Akihary

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Reizen :: Reisverhalen-
Ga naar: