Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Soekarno en Hatta 'helden van de natie'

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
iaf

iaf


Aantal berichten : 326
Registratiedatum : 26-03-10

'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Empty
BerichtOnderwerp: 'Soekarno en Hatta 'helden van de natie'   'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Icon_minitimedo 8 nov 2012 - 9:38


donderdag 8 november 2012, 06:50

  • 'Soekarno en Hatta 'helden van de natie'
    Audio | Duur: 04:01

Soekarno en Hatta - helden in de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd en de eerste president en vice-president van Indonesie - zijn tot 'held van de natie' uitgeroepen. Het was Soekarno die in het bijzijn van Hatta eenzijdig de onafhankelijkheid uitriep. Correspondent Michel Maas in Jakarta.


NOS Nieuws
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Soekarno en Hatta 'helden van de natie'   'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Icon_minitimevr 9 nov 2012 - 23:34



‘Heldenstatus’ voor Hatta en Soekarno

Door Michel Maas

Jakarta – De eerste president van Indonesië, Soekarno, is woensdag na tientallen jaren toch benoemd tot ‘Nationale Held’. Tegelijk met Soekarno kreeg ook zijn vicepresident en rechterhand van destijds, Mohammad Hatta de heldenstatus.

Het wordt tijd dat het ‘negatieve stigma’ van de twee wordt weggenomen, zei de huidige president, Susilo Bambang Yudhoyono tijdens een speciale ceremonie in het presidentiële paleis in Jakarta.

Soekarno en Hatta gelden als de grondleggers van de republiek Indonesië. Soekarno was de absolute politieke leider van de Indonesiërs tijdens de opstand tegen de Nederlandse koloniale bezetters.

Hij was ook de man die op 17 augustus 1945 de Indonesische onafhankelijkheid uitriep, de ‘proklamator’. Bovendien was hij de bedenker van de ‘Pancasila’, de filosofische grondslag van de republiek.

Soekarno wordt daarom ook wel de ‘vader’ van Indonesië genoemd, en Hatta de ‘leraar’ van de natie. Maar hun enorme verdiensten voor het land zijn sindsdien overschaduwd door de grilligheid van Soekarno’s beleid, dat het land begin jaren ’60 op de rand van de afgrond bracht. Wat hem in Indonesië het meest omstreden maakte, was zijn hang naar het communisme en zijn dubieuze rol in de mislukte militaire coup van 1965.

Wat er destijds precies is gebeurd, weet niemand. Een groepje officieren ontvoerde, en vermoordde, de complete legertop en de destijds machtige communistische partij PKI dreigde de macht te grijpen.

Historici vechten sindsdien over de vraag in hoeverre Soekarno de coup steunde, en of de coupplegers misschien zelfs handelden in opdracht van Soekarno.

In ieder geval betekende de coup het einde van het bewind van Soekarno. De bevelhebber van de troepen in Jakarta, generaal-majoor Soeharto, sloeg met hulp van loyale troepen de couppoging neer. Hij ontketende een heksenjacht op communisten en hun sympathisanten, die verantwoordelijk werden gehouden voor de coup. Honderdduizenden, en misschien zelfs miljoenen mensen werden slachtoffer van deze moordcampagne. De communistische partij is tot op de dag van vandaag verboden in Indonesië.

Soekarno werd uit zijn ambt gezet, Soeharto werd president en zou dat blijven tot hij in 1998 op zijn beurt werd afgezet. Soekarno kreeg huisarrest en stierf vijf jaar later. Soeharto ontzegde de ‘communist’ Soekarno vervolgens een staatsbegrafenis, en verbood zelfs dat hij in de hoofdstad Jakarta zou worden begraven. De ‘grondlegger’ en ‘proklamator’ van de republiek ligt in een bescheiden graf in het afgelegen Blitar.

De plechtigheid in het presidentiële paleis werd woensdag bijgewoond door familieleden van Soekarno en Hatta. Ook Soekarno’s oudste dochter, ex-president Megawati Soekarnoputri, was aanwezig. Zij heeft het paleis altijd nadrukkelijk vermeden sinds Yudhoyono haar versloeg tijdens de presidentiële verkiezingen van 2004.


De Volkskrant, 08-11-2012
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Soekarno en Hatta 'helden van de natie'   'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Icon_minitimeza 10 nov 2012 - 12:24

wu schreef:


‘Heldenstatus’ voor Hatta en Soekarno

Door Michel Maas

Wat er destijds precies is gebeurd, weet niemand. Een groepje officieren ontvoerde, en vermoordde, de complete legertop en de destijds machtige communistische partij PKI dreigde de macht te grijpen.

Historici vechten sindsdien over de vraag in hoeverre Soekarno de coup steunde, en of de coupplegers misschien zelfs handelden in opdracht van Soekarno.

In ieder geval betekende de coup het einde van het bewind van Soekarno. De bevelhebber van de troepen in Jakarta, generaal-majoor Soeharto, sloeg met hulp van loyale troepen de couppoging neer.
Hij ontketende een heksenjacht op communisten en hun sympathisanten, die verantwoordelijk werden gehouden voor de coup.

Soeharto ontzegde de ‘communist’ Soekarno vervolgens een staatsbegrafenis, en verbood zelfs dat hij in de hoofdstad Jakarta zou worden begraven. De ‘grondlegger’ en ‘proklamator’ van de republiek ligt in een bescheiden graf in het afgelegen Blitar.

De Volkskrant, 08-11-2012
Adoeh, hoe toh die Mas Maas ( Maikel)

1. Niet de complete leger top .
2. Soeharto was de PangKostrad . De Panglima van Komando Tjadangan Strategis Angkatan Darat .
Jakarta , was toen ingedeeld als Komando Daerah Militer V (Kadam V Djaja) . Heeft een andere Panglima.
3. Soekarno had de wens om in Bogor begraven te worden
4. De makam van Bung Karno Blitar

(als te lang , boleh diganti, ben gaptek)





***************************************************
makasih OmS., voor de link! duim .. en voor permisi gantinya..
Ik heb de link aangepast, mijn scherm is niet breed genoeg, moest mijn laptop ernaast zetten.. Wink
Voor niet leden: google op deze woorden: 'makam bung karno di blitar' en je ziet waar OmSid naar verwees


si Wuj.


Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Soekarno en Hatta 'helden van de natie'   'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Icon_minitimeza 10 nov 2012 - 12:44

..... ligt in een bescheiden graf in het afgelegen Blitar........

Net als opgemerkt door OmSid. (Zie de link met foto's van het mausoleum.)

Zo bescheiden noem ik het nu ook weer niet. Het heeft een totaal oppervlak waar een gemiddeld klein paleis zoals Drakenstein makkelijk in terecht kan.
In 2010 op circa 300 meter van het mausoleum in een hotel gelogeerd. Elke namiddag werd de straat afgesloten wegens de drommen "pelgrims" die het mausoleum met een bezoek vereerden......

En zo afgelegen ligt Blitar nu ook weer niet. Goed en snel te bereiken via de highways vanuit Surabaya.
Tja, vanuit Jakarta is het inderdaad wel een beetje afgelegen, maar Indonesia is natuurlijk niet enkel Jakarta.


Er wordt hem (terloops) verweten in het artikel, dat Bung Karno een hang had naar het communisme.
Ogenschijnlijk: ja.
Maar men zou dieper in de achtergronden moeten duiken (zie o.a. dossiers van Willem Oltman en de rol van de CIA ivm de oorlog in Vietnam daar vlakbij) om te begrijpen hoe één en ander zich daar ontwikkelde in die bewuste jaren op politiek internationaal gebied daar in die contreiene. En vooral de rol van de CIA ivm het aantreden van de opvolgende president na Bung Karno.... Olie, olie en olie. (Aceh/Exxon en de Golf van Vietnam.)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Soekarno en Hatta 'helden van de natie'   'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Icon_minitimeza 10 nov 2012 - 22:38

In de periode medio 1956 - februari 1958 woonden wij aan de rand van Jakarta Blok M -Kebayoran (nu is blok M zowat Jakarta Centrum).
Er was voor ons huis een kali met een rawah (moeras) en daarnaast een groot stuk land, eerst grasland, later platgetrapt door de vele mensen.
Bung Karno hield daar vaak redevoeringen. Er waren dan veel pamfletten en borden van de PNI (nationalistische partij Indonesia, de partij van Soekarno), maar ook van de PKI (communistische partij Indonesia) met wel degelijk een foto van Bung Karno erop.
Waarschijnlijk niet officieel, maar niemand stuurde die mannen weg !
Waarom er ook reclame gemaakt werd voor de PKI weet ik niet, ik was een tiener die in de rawah vissen ging vangen, samen met een paar bewaking soldaten. Vis werd eerlijk verdeeld.
's Avonds kreeg ik een flink pak rammel van mijn vader, want hij vond het veel te gevaarlijk wat ik gedaan had: ik had thuis moeten blijven.
Politiek interesseerde mij niet, wel het vissen!
Natuurlijk zag en hoorde ik Bung Karno: de luidsprekers stonden keihard aan en het was vlakbij.
Ik zei nog tegen mijn vader dat het helemaal niet gevaarlijk was, want de soldaten hielpen mij toch met vissen vangen!
Toch mocht het niet.

Maar waarom de borden en pamfletten van de PKI met Soekarno erop niet weggestuurd werden snap ik niet, misschien werden ze toch getolereerd?
Misschien toch sympathie voor de PKI? Wie weet? Ik weet het niet.

DK (als ooggetuige)

Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: 'Soekarno en Hatta 'helden van de natie'   'Soekarno en Hatta 'helden van de natie' Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
'Soekarno en Hatta 'helden van de natie'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Soekarno en Hatta als nationale helden
» Vliegveld special: Soekarno-Hatta
» Opening nieuwe terminalluchthaven Soekarno-Hatta in zicht
» SBY Urged to Grant National Heroes Title for Soekarno, Hatta
» Schaamte en trots na massamoord Nederlands-Indië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: