Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Brains & Branie

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimedo 24 nov 2011 - 14:57

Brains & Branie is een nieuw online Indisch magazine voor alle leeftijden. Onlangs heeft Jeroen van Uhm (Radin) 'm gepresenteerd op de Indoweb Hyve (natuurlijk in het spamtopic). Volgens Radin is B&B nu nog niet helemaal af, en zal in de loop van de komende weken een verfijndere, definitiever versie het levenslicht zien.

De beta-versie die nu online is, heeft de volgende items:

- lifestyle: Indonesië aan je voeten
- cultuur: Arisan
- opinie: Wadjan vs. Wok
- anak-anak: De Waringinboom

Link hier! http://www.brainsenbranie.com

Die 'wadjan vs. wok' discussie trouwens... volgens mij is deel van de aanleiding daarvan een discussie op een ander forum, over Conimex. Waarbij ook ik mij schuldig heb gemaakt aan het over één kam scheren van de wadjans en de woks. Maar goed, nu weet ik iig hoe ik aan de steel danwel de oren en de diepte de één van de ander moet onderscheiden. Embarassed
Terug naar boven Ga naar beneden
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimema 28 nov 2011 - 20:39

De link hierboven gewijzigd, omdat sinds de meest recente update die link niet meer naar de index leidde.

Brains & Branie is inmiddels geüpdate met enkele nieuwe items:

-lifestyle: 'Gemixte mode' en 'Een kijkje in de keuken'
-cultuur: Indische kersttraditie
-opinie: Wereldburger
-sprookje: Timun Mas en de reus

Hier opnieuw de link: http://www.brainsenbranie.com/
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimedi 29 nov 2011 - 10:08

duimenop terima kasih A-Indo voor de update
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimeza 4 feb 2012 - 10:09

Update! Update!

Weer 4 nieuwe items op brainsenbranie.com:

- Warme Indonesische drank, bajigur
- Maak kans op Indonesische wellnesspakket
- Indonesische kindernamen, deel 1: jongens en meisjes
- Krontjonggitaren cak en cuk
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimeza 4 feb 2012 - 23:06

Anti-Indo,
Leuke link, alleen jammer dat de jongens en meisjes namen alleen maar beginnen met een A.
Wordt de lijst nog langer gemaakt?
Een vriend van mij (woont in Semarang) heet Binzar.
Maar ja de B is er niet.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimezo 5 feb 2012 - 8:18

Pak DK, volgens degene die Brains & Branie samenstelt, zal de lijst met kindernamen langzaamaan worden opgebouwd. De 'a' is nu ook nog niet af.
Ik weet ook niet of de lijst alleen maar Javaanse en oud-Javaanse namen zal bevatten, of later ook namen van andere oorsprong.


Net even kort een speurtochtje gedaan, en kon op de verschillende babynamensites geen 'Binzar' vinden. Wel heb ik daarna via Google de naam 'Binsar' met een 's' gevonden, en dat betekent 'zonsopgang'. Maar in het Bataks.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimezo 5 feb 2012 - 19:18

Dank je wel Anti-Indo.
Als ze weer wat nieuws op Brains & Branie zetten, geef dan een berichtje op dit forum.
Terima kasih.


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimedo 1 maa 2012 - 22:26

Maart: Updates!

Een recensie van het album 'Raisa' door zangeres Raisa: http://www.brainsenbranie.com/html/Lifestyle_Muziek%20Raisa.html

Twee verfrissende recepten: Es teler en ijsthee met munt, gember en citroen.

In de rubriek 'Cultuur': Ketupat, gekookte rijst in gevlochten mandjes van palmblad.

De namenlijst van jongens en meisjes, aangevuld tot aan het begin van de letter 'b'.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimevr 2 maa 2012 - 1:48

Dank je wel Anti_indo voor je updates!

Mooie dame die Raisa Andriana en wat kan je prachtig zingen over haar kura-kura (schildpad).
Dit is overigens een baby roodwangsierschildpad, oorspronkelijk uit Amerika (USA), een moerasschildpad die meer in het water leeft dan op het droge.
Hij is gemakkelijk te kweken, de mannetjes worden ongeveer 25 cm groot, de vrouwtjes ongeveer 30 cm.

Het maken van de ketupat lijkt gemakkelijk, maar het lukt mij niet, ik vraag me af hoe je de rijst (en hoeveel?) erin krijgt.

De lijst met namen is pas net een beginnetje gemaakt van de letter "b'.
Ik ben benieuwd: ik heb een paar vrienden waarvan hun naam met een b begint: Binzar en Budi (deze naam komt het meeste voor).

Maar ik moet gewoon geduld hebben, de website is nog in opbouw, maar het gaat heel goed!!!!!!

Terima kasih

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimevr 2 maa 2012 - 6:56

Er zijn veel Indonesische site's met Indonesischebaby's kinderen namen

Een voorbeeld :
http://www.nama.web.id/country-origin-Indonesia_-_Jawa.html

OmSid, zelf bedachte nickname voor IAF
SiGeblek ,betekent o. de domme bij I4E
Surya Atmadja bij Indo Forum , is een Sanskrit naam, wordt gebruikt als familienaam in West Java, betekent "kinderen van de Zon" .

Eigenlijk de Kinderen van Bathara Surya .
Terug naar boven Ga naar beneden
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimevr 2 maa 2012 - 7:59

Duinkonijn schreef:
Dank je wel Anti_indo voor je updates!

Mooie dame die Raisa Andriana en wat kan je prachtig zingen over haar kura-kura (schildpad).
Dit is overigens een baby roodwangsierschildpad, oorspronkelijk uit Amerika (USA), een moerasschildpad die meer in het water leeft dan op het droge.
Hij is gemakkelijk te kweken, de mannetjes worden ongeveer 25 cm groot, de vrouwtjes ongeveer 30 cm.

Het maken van de ketupat lijkt gemakkelijk, maar het lukt mij niet, ik vraag me af hoe je de rijst (en hoeveel?) erin krijgt.

De lijst met namen is pas net een beginnetje gemaakt van de letter "b'.
Ik ben benieuwd: ik heb een paar vrienden waarvan hun naam met een b begint: Binzar en Budi (deze naam komt het meeste voor).

Maar ik moet gewoon geduld hebben, de website is nog in opbouw, maar het gaat heel goed!!!!!!

Terima kasih

DK

Wij hadden vroeger thuis ook een stelletje (2) roodwangsierschildpadjes, zijn groot geworden... Erg eigenzinnige beestjes, allebei. Maar uiteindelijk, na jaren, verhuisd naar een nieuw, beter onderkomen bij een ander gezin.

Duinkonijn, aan de ketupat heb ik mij nog niet gewaagd... Misschien kun je advies inwinnen door naar Jeroen te mailen op de contactpagina van Brains & Branie... Of een topic starten in de keukenrubriek hier of op Onze Plek?

@ Surya Atmadja, bedankt voor de uitleg van de namen... Wist niet van de betekenis van 'geblek' als 'domme', ik moest steeds denken aan de betekenis van 'grote vleermuis' sinds ik die in een episode van Pak Lurah las een paar maanden geleden.

Dus er is 'OmSid', 'Surya Atmadja', 'Si Geblek'... maar 'Sidia', dat was jij dus niet?
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimevr 2 maa 2012 - 9:12

over roodwangschildpadden: ongeveer 30 haar geleden waren we op weg naar Zuid-Frankrijk, we hadden iets boven Parijs gekampeerd en toen we de camping uitreden zagen we hem de weg oversteken. In een opwelling meegenomen, we hadden nog een losse emmer bij de hand.
Op de volgende camping hadden we hem in een afwasteil gelaten toen we boodschappen gingen doen. Bij terugkomst... meneertje was foetsie. Ik naar de receptie om te vragen of er soms iemand een... tsja, wat is schildpad in het Frans? krrr.. krr... iets met een t.. kwam opeens het Menadonese woord boven: tuturuga.. tortuu...? en ik met gebaren een schildpad uitbeelden.. haha...
Zegt de goede man dat er inderdaad een tortue is gevonden (en ik zag hem denken: waarom nemen die stomme Nederlanders in hemelsnaam een schildpad mee op vakantie??)
We waren dolgelukkig dat hij terecht was...

Meneertje Roodwang verstaat inmiddels Nederlands, is ongeveer 20 cm lang, en kop en staart uitgerekt ongeveer 30 cm. En onze tuin is haast slakvrij..
En hij heeft ook een naam.. clown
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimeza 3 maa 2012 - 0:24

Anti-Ino,
Dank je wel voor je reactie.
En Wu,
Wat leuk, maar wat doe je als het zo hard vriest, gaat het beestje dan niet dood?
Of hou je hem (of haar) dan binnenshuis?

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimeza 3 maa 2012 - 0:34

Ja Anti-Indo,
Ik heb als kind weleens gezien hoe de dames een ketupat in Indonesië in de dapur in elkaar vlechten, maar dat ging zo razend snel en als kind denk je dan alleen: oh straks eten we ketupat, lekker.
Maar verder dacht als kind niet.
En nu zie ik pas hoe je het zelf kan maken, maar toch nog te ingewikkeld voor mij.
Ik koop het wel kant en klaar (koud opeten of opwarmen, hangt ervan je erbij eet). Veel makkelijker.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimeza 3 maa 2012 - 7:49

Wu, wat goed dat jullie hem hebben gered. duim En grappig hoe dat Menadonese woord voor schildpad hulp heeft gebracht, (zeker vanuit het Portugees, 'tartaruga'). Ben jij dan op Celebes geboren, als ik vragen mag?

En DKonijn, ik kan niet antwoorden voor Wu, maar ik heb gehoord van mensen die hun schildpadjes in een buitenverblijf laten overwinteren, alleen vergt dat erg veel aandacht wat betreft het in orde houden van de omstandigheden in de vijver, en de meeste experts raden aan dat de schildpadjes in de winter naar binnen gaan (als ze niet al het hele jaar binnen worden gehouden).
In gematigde klimaten overwinteren moerasschildpadden door zich op de bodem op te houden en in een soort van halfwinterslaap te vallen. Maar bij fluctuaties in de temperatuur (mildere dagen) kunnen ze actiever worden, en daarin schuilt het gevaar als het weer omslaat en het plotseling begint te vriezen terwijl ze actief zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimeza 3 maa 2012 - 11:19

Mijn moeder is Menadonese, en klopt, het Menadonees heeft veel Portugese woorden overgenomen, zoals kedèra, cepatu en mantèga...

Ons roodwangetje overwintert in de badkamer, in zo'n zwarte speciebak, je weet wel.. en daarom komt hij niet toe aan zijn winterslaap.. Hij slaapt wel, maar hij wordt aktief als het licht in de badkamer aangaat, dan wil hij eten..
En het is een hij want zijn onderschild is licht ingedeukt

sunny

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitimeza 3 maa 2012 - 21:39

Wu,

Ik was al bang dat je je roodwangetje in de winter buiten liet, zeker met de afgelopen vreselijke vorst.
Inderdaad: mannetjes hebben een licht ingedeukt borstschild, je weet erg veel over deze schildpad.
Overwinteren in de badkamer betekent: dus toch eten geven en zijn badje regelmatig water verversen. Wat geef je hem zoal te eten?
Als hij in de zomer buiten is ben je niet bang dat een kat hem opeet? (of misschien een roofvogel of zo?

Ik kan dit niet doen, tegenover ons huis is een bos met vossen, die kunnen klimmen en graven. Buren van ons hadden sierkippen in een grote volière (dus aan alle kanten dicht met gaas), maar toch zagen de vossen kans om te graven en toen ook aan de onderkant van de volière voor de kippetjes - heel mooie, ik heb er geen verstand van, ze waren klein in allerlei kleuren- gaas aangebracht, gingen ze toch het gaas stuk bijten.
Een keer hoorde de buurman dat de kippen herrie maakten en stuurde zijn hond naar buiten die achter de vos (met kip in zijn bek) aan.
De vos, erg slim, liet de spartelende kip vallen: hond afgeleid en vos weg.
Toen heeft de buurman maar besloten om de rest van de kippetjes weg te doen. Vossen bijten veel kippen dood en nemen er maar één mee.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Brains & Branie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Brains & Branie   Brains & Branie Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Brains & Branie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Linken-
Ga naar: