Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Het verhaal achter Sayah spekkoeklikeur

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Het verhaal achter Sayah spekkoeklikeur Empty
BerichtOnderwerp: Het verhaal achter Sayah spekkoeklikeur   Het verhaal achter Sayah spekkoeklikeur Icon_minitimewo 17 jan 2018 - 17:19

Het verhaal achter Sayah spekkoeklikeur

17 januari 2018

Spekkoek is iets wat we allemaal wel kennen, maar ken je ook de spekkoeklikeur van Sayah? Een product van Marc Pieplenbosch op basis van het recept van zijn Indische oma – en een ode aan de geliefde spekkoek.

Ik ontmoet Marc bij een van mijn favoriete Indospots in Rotterdam, Cinta Coffee. Omdat hij altijd onderweg is naar slijterijen en winkels maakt hij vandaag een tussenstop om met mij te praten. En daarnaast wilde hij graag langs Cinta Coffee om Guido te ontmoeten. We praten over het ‘Indo-zijn’, over mijn blog en mijn bedrijf in tassen gemaakt van batik. Maar omdat ik zo benieuwd ben naar zijn verhaal schakel ik snel over naar hem, het verhaal achter Sayah spekkoeklikeur.

Oma’s spekkoeklikeur

Zijn Indische oma was een ondernemende vrouw en was altijd met koken bezig. Spekkoek maken voor heel de buurt, geen probleem! Daarnaast stond ze bekend als iemand die altijd iets met alcohol had, ze had haar gebakjes en desserts met alcohol maar ook gewoon likeurtjes overal bij. En op een of andere manier is op een dag de bumbu van de spekkoek in de likeur gekomen, en zo is de spekkoeklikeur ontstaan. “Maar niet zoals de Sayah spekkoeklikeur die je nu kent,” lacht Marc, “het was vele malen sterker”. Hij heeft het een moderne touch gegeven, zodat je er tijd voor neemt om van te kunnen genieten.

Het ontstaan van Sayah spekkoeklikeur
Op een dag vroegen zijn kinderen wat ‘Indo’ betekent. Dit was de trigger geweest om na te denken over zijn ‘Indo-zijn’. Hij wilde heel graag een positieve bijdrage leveren om de cultuur voort laten bestaan, op zijn eigen moderne manier. Hij begon te brainstormen over vernieuwende producten. En toen ineens vond hij weer het recept van zijn oma, het recept van de likeur met spekkoekkruiden. Het recept waar hij vroeger als kind al op zat te azen. Hij is het vervolgens thuis gaan namaken en aanpassen totdat hij de perfecte samenstelling had. Toen hij eenmaal de likeur had gefinetuned dacht hij: waarom zou ik hier niet meer van maken? Het probleem was alleen dat zijn pannen te klein waren. Hij is toen naar een jeneverstokerij gegaan passend bij zijn product, die de likeur zijn gaan stoken voor hem.

Sayah
De likeur is een heel persoonlijk product, het is zijn verhaal. De dingen die hij heeft opgepikt in zijn jeugd en de herinneringen aan zijn oma heeft hij nu doorontwikkelt naar een product. En daarom maakt het het product ook af om het Sayah te noemen. Daarmee zegt hij: “dit ben ik”, “dit is onderdeel van mij en ik deel het graag met jou”.

Het mooie aan zijn verhaal vind ik dat het idee en het product altijd al aanwezig was, het had alleen de juiste trigger nodig om naar buiten te komen. Een inspirerend verhaal en een vernieuwend product met een positieve bijdrage aan de Indo cultuur. En we kunnen nog veel meer van hem verwachten in de toekomst. Zelfs al begin van dit jaar (vertelde hij mij tussen neus en lippen door), ik ben benieuwd!

Indoness Sayah spekkoeklikeur lara peeters

Om uit te proberen kreeg ik een fles Sayah Spekkoeklikeur. Ik mixte het met Ginger Ale – dat kreeg ik als tip van Marc. Wat zeker een goede tip is! Maar puur is het ook heerlijk om lekker langzaam te drinken bij de koffie bijvoorbeeld.

Sayah Spekkoeklikeur is verkrijgbaar in vele slijterijen, bekijk hier de verkooppunten

Voor meer informatie: www.sayah.nl

Klik hier voor foto's en links bij Indosness.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Het verhaal achter Sayah spekkoeklikeur
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Sayah Spekkoeklikeur krijgt eigen song
» Het verhaal achter de foto's....
» Het verhaal achter de foto's.... 2
» Spekkoeklikeur blijkt razend populair
» Likeur speciaal voor Indische gemeenschap

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Recepten/Dapur-aangelegenheden-
Ga naar: