Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Recensie Ogen van Surabaya

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Recensie Ogen van Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Recensie Ogen van Surabaya   Recensie Ogen van Surabaya Icon_minitimeza 5 nov 2016 - 8:29

RECENSIE

Recensie Ogen van Surabaya Ogen11

OGEN VAN SURABAYA
PRODUCTIEHUIS ZEELANDIA

★★★☆☆ TONEEL

3 NOVEMBER 2016 - SCHELDETHEATER, TERNEUZEN - SPEELLIJST
DE CRISIS VAN EEN ZEEUWS-ZWEEDSE PINDA

Door Dick van Teylingen gepubliceerd 4 november 2016

Ga even graven in je familie en de kans is groot dat je buitenlandse wortels tegenkomt. Neerlands bloed van vreemde smetten vrij, zoals het ooit verkozen nieuwe volkslied het noemt, is zeldzaam, hoe graag sommigen het ook anders zouden willen. Intussen kan een multiculturele achtergrond je aardig van je stuk brengen, zoals Anna Rottier laat zien in haar monoloog Ogen van Surabaya.

De vier delen van Ogen van Surabaya heten Zeeland, Zweden, Parijs en Surabaya, en dat is meteen een samenvatting van het verhaal van Anna Rottier. Dat is autobiografisch. Haar vader is Zeeuws, haar Zweedse moeder gaf haar eigen cultuur door aan haar dochter. Om uit de spagaat tussen die twee culturen te komen, ging Anna op haar achttiende naar Parijs: niet kiezen tussen een van de twee, liever iets totaal anders.

Ze ziet er zeker niet Zweeds uit en ook niet zo Zeeuws, zou ik zeggen, hoewel daar natuurlijk wel meer mensen van verre zijn aangespoeld. Pas na de geboorte van haar zoon, een baby met pikzwart haar, kwam ze achter een familiegeheim: haar overgrootmoeder was een Indische njai. Haastig trouwde haar overgrootvader met een Nederlandse, maar de exotische genen zaten in de familie en lieten zich niet negeren.

In het stuk is Lotte met haar vriend Thomas in Zeeland neergestreken, in een huis dat haar Zweedse opa en oma voor haar hebben gekocht. Het landschap is geweldig, het contact met de zwijgzame plaatselijke bevolking verloopt moeizaam. Oesters zijn het. “Jie ben nie van hier hé.” Nee, een oester is ze bepaald niet.

Ze kijkt terug op de voor- en nadelen van Zweden en op haar bakvissenavonturen in Parijs, waar ze de toneelschool ging volgen: pubermeisje dweept met de Franse cultuur en maakt pubermeisjesdingen mee in de grote stad. In Indonesië roept een wildvreemde man naar haar dat ze “eyes from Surabaya” heeft. Daar blijkt haar oma vandaan te komen. Ze is dus behalve Zeeuw en Zweeds ook Indisch. Een pinda, in haar eigen woorden.

Een monoloog van anderhalf uur is knap lang. Nina Spijkers heeft in haar regie daarom wat contrapunt ingebouwd. Musicus Daniel Cross zorgt voor sfeervolle tegentonen. Uit de multifunctionele kastenwand (vormgeving: Ruben Wijnstok) haalt hij gamelaninstrumenten waarmee hij een passend klankdecor schildert. Elektronica helpt daarbij. Woorden uit het verhaal klinken met een robotstemmetje met de tekst mee, wat suggereert dat Lotte de gebeurtenissen en dillemma’s inwendig herkauwt.

Rottier speelt met een aantrekkelijk enthousiasme; soms een beetje hyper. De ondertitel van het stuk is De tragiek en hilariteit van een multiculturele identiteit. Dat rijmt lekker, maar klopt niet. Met het woord hilariteit moet je toch al uitkijken – jouw hilariteit is maar zelden mijn hilariteit – en nergens wordt in het stuk duidelijk dat multiculturaliteit een hilarische kant heeft. Tragiek is er wel. Lotte lijdt duidelijk aan ontheemding, al lijkt het dat daarvoor meer oorzaken zijn dan alleen haar diverse wortels. Waar die tragiek nu precies uit voortkomt, wordt ook niet zo duidelijk, omdat Lotte bij het reflecteren op haar afkomsten vooral ingaat op uiterlijke kenmerken. Wat zit haar nu precies dwars?

Uiteindelijk komt haar vriend niet uit Amsterdam (de plek die hij thuis noemt) naar Zeeland (de plaats die zij thuis noemt), terwijl ze hem allang thuis in Zeeland verwachtte. Als haar moeder belt, breekt ze: “Ik wil naar huis.” Home is where the mamma is.

Foto: Lex de Meester
Theaterkrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Recensie Ogen van Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Re: Recensie Ogen van Surabaya   Recensie Ogen van Surabaya Icon_minitimezo 6 nov 2016 - 5:06

Ik ken het monoloog totaal niet en kan derhalve slechts afgaan op de kreet uit de recensie, de recensie zelf en de titel van het stuk: "Ogen van Surabaya." En die kreet schijnt dan naar haar geroepen te zijn door een wildvreemde man uit Indonesia.

Ogen van Surabaya...tja wat bedoelt zij ermee?

Ik ken Surabaya vrij goed en daarnaast ook nog de omstreken van die stad en zelfs de gehele provincie Oost Java; heb ook mijn voetzolen gesleten op de grond van Midden Java, Sumatra en in mindere mate enkele andere delen van Indonesia.

Mijn familieleden komen uit West Java en Borneo en Celebes en een enkele heeft wat jaartjes van zijn leven gesleten in Nieuw Guinea en natuurlijk hebben zij zich daar laten fotograferen met lokale mensen om zich heen....

Ik was benieuwd en heb al die foto's naast elkaar gezet, inklusief mijn foto's van mensen uit Surabaya (zowel de oude alswel de meest recentelijke van afgelopen maand.)

Ik heb een vergrootglas erbij gepakt en bovenop zelfs er nog één om het maar goed te kunnen zien. En ik heb al die ogen goed bestudeerd... Ik zie geen verschil tussen ogen uit Bandung, uit Jakarta, uit weetikveel waar. Ze lijken allemaal vele op elkaar: Mooi Zwart tot DiepDonkerBruin en amandelvormig en in sommige van die ogen ben ik vaak verzopen, maar typische ogen uit Surabaya heb ik niet kunnen herkennen.

Wat bedoelt in godesnaam Anna Rottier met haar gezegde: "Ogen van Surabaya." ??? Ben benieuwd naar vooral het vierde stuk van deze play, met als hoofdbestanddeel de stad Surabaya...

Wil ze met dit gezegde Indisch overkomen????
Zo ja, laat ze dan m.i. Surabaya als hoofdmoot voorschotelen....
Zo nee, laat ze dan Zweeds/Zeeuws blijven en de gado2 en rendang links liggen...

Want met Surabaya en Indisch valt niet te spotten. lol!

geek scratch study geek scratch study
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Recensie Ogen van Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Re: Recensie Ogen van Surabaya   Recensie Ogen van Surabaya Icon_minitimezo 6 nov 2016 - 9:17

Voor wie zelf wil oordelen, onderaan staat de speellijst!


Ogen van Surabaya
Ogen van Surabaya van Theaterproductiehuis Zeelandia is een hedendaags verhaal, waarin veel bezoekers zich zullen herkennen in de zoektocht naar de eigen culturele identiteit. Waar kom ik vandaan? Waar hoor ik thuis? Worden wij niet allemaal bepaald door ons familieverleden?

Anna Rottier is een product van onze multiculturele maatschappij. Ze heeft een vader van Zeeuwse afkomst en een Zweedse moeder die haar eigen cultuur met de paplepel meegaf aan haar dochter. Als tegenreactie trok Anna op haar achttiende naar Parijs, waar ze dacht zich met haar Frans klinkende naam ‘thuis’ te zullen voelen. Het tegendeel was waar: Wie was ze? Waar hoorde ze thuis? Toen haar zoon geboren werd met pikzwart haar, bleven de vragen komen. Tot ze achter een goed bewaard familiegeheim kwam: er stroomde 'ander' bloed door haar aderen.

Na een reis door Indonesië op zoek naar sporen van haar familie, schreef Anna Rottier Ogen van Surabaya. In het stuk onderzoekt ze de tragiek en hilariteit van een multiculturele identiteit. Over een vrouw (gespeeld door Anna Rottier zelf) die nergens kan aarden en tevergeefs poogt om zich ergens thuis te voelen. Bij het begin van het stuk is ze samen met haar vriend verhuisd naar Zeeland, naar het huis dat ze van haar grootouders heeft geërfd.

De muziek van Daniel Cross wil de gelaagdheid van het personage omzetten in meerstemmigheid waarbij de klankkleur van bijvoorbeeld de Javaanse gamelan verwijst naar de Indonesische identiteit van de vrouw. Nina Spijkers regisseert voor het eerst een voorstelling bij Theaterproductiehuis Zeelandia.

wo 2 november (try out) - Scheldetheater te Terneuzen
do 3 november (première) - Scheldetheater te Terneuzen
za 5 november - Onder de Toren te Wissenkerke
wo 9 november - Stadsschouwburg te Middelburg
do 10 november - Arsenaaltheater te Vlissingen
vr 11 november - Podium Kloosterhof te Hoogerheide
za 12 november - Luctor et Emergo te Rilland
di 15 november - De Kring te Roosendaal
wo 16 november - Theater aan Zee te Renesse
do 17 november - De Mythe te Goes
vr 18 november - De Halle te Axel
za 19 november - De Meulvliet te Tholen
wo 23 november - Schuttershof te Domburg
vr 25 november - De Stenge te Heinkenszand
za 26 november - Theater De Omval te Diemen
di 29 november - Theater aan het Spui te Den Haag
wo 30 november - Ledeltheater te Oostburg
do 1 december - De Vroone te Kapelle
vr 2 december - Toneelschuur te Haarlem
za 3 december - Toneelschuur te Haarlem
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Recensie Ogen van Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Re: Recensie Ogen van Surabaya   Recensie Ogen van Surabaya Icon_minitimedi 29 nov 2016 - 4:53

Ik kom terug op mijn schrijven van 5 nov hierboven, waarin ik me direct verwonderde over de gekozen titel van "Ogen van Surabaya."

Gewoon om de volgende redenen:

1) Het woord Surabaya wordt genoemd en
2) Waarom specifiek dat Surabaya en wat heeft Anna Rottier met Surabaya te maken?

Ik ben eruit en begrijp nu waarom Anna haar stuk "Ogen van Surabaya" heeft genoemd.

Een deel van de voorouders van Anna droegen de naam WATRIN en Anna heeft tijdens haar reis naar Indonesia met haar familie een stuk Surabaya bekeken, want een deel der familie WATRIN was in Surabaya bekend. (Toko Watrin & Co, Willemskade te Surabaya, gerund door Watrin Sr (Henrie Andries) en Paulus Bastiaan Watrin.)

En zelf had ik in 2015 de familie WATRIN onder de loep genomen en erover geschreven, want een lid van deze familie WATRIN te Surabaya had een mij dierbaar persoon veel, heel veel onrecht aangedaan.

Tja, het kan verkeren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Recensie Ogen van Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Re: Recensie Ogen van Surabaya   Recensie Ogen van Surabaya Icon_minitimedi 29 nov 2016 - 10:26

duimenop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Recensie Ogen van Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Re: Recensie Ogen van Surabaya   Recensie Ogen van Surabaya Icon_minitimedi 29 nov 2016 - 12:17

Ik ben tot 2 stamvaders Watrin gekomen
De schrijfster is van Paulus Bastiaan (1853) uit Amsterdam.
En er was nog Felix Celestinus Petrus Mattheus (1840) uit Tilburg
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Recensie Ogen van Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Re: Recensie Ogen van Surabaya   Recensie Ogen van Surabaya Icon_minitimedi 29 nov 2016 - 13:09

Schrijfster vermeldt (als ik me niet vergis en goed gelezen heb) dat PB 2x gehuwd was. (Meijboom en Wiegers), maar nummer 3 - Christina Maria Colijn uit Rotterdam noemt ze niet? (1892-1899. Zij stierf dacht ik op 42-jarige leeftijd.)

Aantal kindertjes ook niet voltallig genoemd.

Zal me verder een worst wezen...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Recensie Ogen van Surabaya Empty
BerichtOnderwerp: Re: Recensie Ogen van Surabaya   Recensie Ogen van Surabaya Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Recensie Ogen van Surabaya
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De executiefoto's door de ogen van Hans Aarsman
» Surabaya...Surabaya.... Niet alleen in Jakarta valt de regen
» Nog steeds Indië in je ogen
» Asta’s ogen wordt verfilmd
» Asta’s ogen - Eveline Stoel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: