Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Maarten is de zoon van een oorlogsmisdadiger

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Maarten is de zoon van een oorlogsmisdadiger Empty
BerichtOnderwerp: Maarten is de zoon van een oorlogsmisdadiger   Maarten is de zoon van een oorlogsmisdadiger Icon_minitimewo 6 jul 2016 - 16:13


Maarten is de zoon van een oorlogsmisdadiger

"Westerling liet twee mensen tegen elkaar vechten en schoot de verliezer dood."


Door Gerard Driehuis - donderdag 30 juni 2016, 07:57 in categorie: Samenleving

De vader van Maarten Hidskes vocht bij de elite-troepen van Raymond Westerling tegen de Indonesiërs die de Nederlandse bezetter kwijt wilde. Van het regiment van Westerling staat vast dat het zware oorlogsmisdaden pleegde. Er werd onder leiding van Westerling (bijgenaamd De Turk) naar hartenlust gemoord en vernederd.

“Westerling liet twee mensen tegen elkaar vechten en schoot de verliezer dood.”

De vader van Maarten Hidskes vocht onder Westerling en de zoon wilde weten of hij het mind is van een oorlogsmisdadiger. Het antwoord staat in een boek, waar Trouw over schrijft. Het antwoord blijkt: ja, de vader was een ijverige leerling van Westerling en stond vooraan als er vuile klusjes moesten worden gedaan.
Hidskes in Trouw: “Westerling liet op de eerste dag zijn mannen drieduizend inwoners op het grasveld van de kampong Batoea bijeenbrengen. Mensen moesten naar voren komen, hij stelde wat vragen en schoot hen daarna pardoes door het hoofd. Ook leden van zijn peloton moesten executeren. Aan het eind van de dag waren er 35 doden. “Mijn vader moet hieraan meegedaan hebben. Iemand typeerde mijn vader eens als een ‘haantje-de-voorste’ als er vervelende klusjes gedaan moesten worden.” Bij het lezen van elk verslag dreunde die uitdrukking door mijn hoofd.”

Maarten Hidskes, Thuis gelooft niemand mij

welingelichtekringen.nl



voor meer info over het boek Thuis gelooft niemand mij'ga dan naar onze boekenhoek
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Maarten is de zoon van een oorlogsmisdadiger
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Haagse dynastieën - vader en zoon Bot
» De zoon van Boy - Frank v.d. Will
» Zoon Yudhoyono geeft parlementszetel op
» Zoon Indonesische rocker vrijuit
» Vader (65) en zoon (37) komen om in brand

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: