Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Hun jonge leven is hun afgenomen'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

'Hun jonge leven is hun afgenomen' Empty
BerichtOnderwerp: 'Hun jonge leven is hun afgenomen'   'Hun jonge leven is hun afgenomen' Icon_minitimedi 5 jul 2016 - 20:56

'Hun jonge leven is hun afgenomen'

Wanneer ik ’s nachts wakker word en niet kan slapen, gaan mijn gedachten steeds weer terug naar mijn dienstijd in Nederlands-Indië. Nu ik ouder ben geworden (89 jaar) en van andere veteranen heb gehoord wat er allemaal is gebeurd in de jaren 1946 tot 1950, word ik nog zeer kwaad, schrijft Jos van Wezel.

Wij waren 20 jaar oud en nog zo groen als gras, maar werden wel na een korte opleiding naar Nederlands-Indië gestuurd. Ons werd steeds voorgehouden dat wij alleen maar orde en vrede moesten handhaven. Maar wij werden misleid. Want wat was de waarheid? De regering wilde ten koste van alles, en tot elke prijs de koloniën handhaven en daar moest voor gevochten worden. De mensen in Nederlands-Indië wilden na 300 jaar wel eens zelfstandig worden en de winsten van thee, koffie en rubberplantages enz. zelf behouden. Nederland stuurde in vier jaar tijd ruim 100.000 dienstplichtige soldaten. Uiteindelijk na vier jaar strijd werd Indonesië op 27 december 1949 zelfstandig. Dieptreurig dat 6200 Nederlandse jongens tussen de 20 en 25 jaar zijn gesneuveld. Als ik dan lees, zij hebben hun leven gegeven voor het vaderland dan word ik kwaad, want ze hebben hun leven niet gegeven, maar het is hun afgenomen.

Jos van Wezel, Goirle

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
'Hun jonge leven is hun afgenomen'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» John Oei: 'Een leven zonder vrijwilligerswerk vind ik een leeg leven'
» Indonesië: export opnieuw afgenomen
» Jonge Stadjers met pistool bedreigd
» Afvalrace voor jonge imams
» Blog van jonge Indonesische politici over verkiezingen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: