Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De magie van Bali

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

De magie van Bali Empty
BerichtOnderwerp: De magie van Bali   De magie van Bali Icon_minitimedi 28 jul 2015 - 19:11

De magie van Bali

De eeuwenoude cultuur op het Indonesische eiland is nog altijd springlevend...

Datum 26 juli 2015 Auteur Jamie James Fotograaf Raymond Patrick

Bij het krieken van de dag schrik ik wakker door het luide geklingel van een gamelanorkest, een traditioneel Indonesisch percussie-ensemble. Ik kijk uit mijn slaapkamerraam. Op de parkeerplaats van de nieuwe nachtclub aan de overkant van de straat in Seminyak, een van Bali’s populaire badplaatsen, zie ik een groepje mannen met batik sarongs aan en met traditionele hoofdbedekking op in kleermakerszit op het asfalt zitten. Ze slaan op gongs en xylofoons. Ik schiet een spijkerbroek aan en ren de trap af. Het luidruchtige optreden blijkt onderdeel te zijn van een melaspas, een Balinese ceremonie die traditioneel gehouden wordt bij de opening van een nieuw gebouw; de luide gamelanmuziek moet kwade krachten verjagen. In het gebouw word ik hartelijk begroet door de eigenaar, een Balinees van een jaar of 30. ‘Deze ceremonie kost me een dikke 3000 euro,’ zegt Gede Wira Apsika met een berustende grijns. ‘Ik ben een Balinees. Door te investeren in een goede melaspas zorg ik ervoor dat mijn club een succes wordt.’

Op de dansvloer liggen stervruchten, sinaasappels en bloemen van de maagdenpalm hoog opgetast – offergaven voor de goden. Voor de gloednieuwe muziekinstallatie branden wierookstokjes.

De pedanda (hogepriester) komt aanrijden in een zwarte oldtimer, een Mercedes met getinte ramen. Gekleed in een lang, witgewaad en met op zijn hoofd een met gouddraad versierde, zwartfluwelen kroon, bestijgt hij het met een baldakijn overdekt podium dat voor hem op de parkeerplaats is klaargezet en begint te zingen. Een man uit zijn gevolg bindt met touw een eend en een kip aan een paal. Het gesnater en geklapwiek zal tot zonsondergang aanhouden, wanneer de pedanda de beesten – op het hoogtepunt van het ritueel – de keel afsnijdt.

Passerende toeristen blijven staan en kijken geboeid naar de mannen die met maskers voor eeuwenoude dansen uitvoeren waarin prinsen, demonen en draken voorkomen. De passanten zijn zich er vermoedelijk niet van bewust, maar ze zijn hier getuige van het authentieke Bali, waar de kleurrijke en met rituelen omgeven Balinese hindoebeschaving verweven is met het leven van alledag. Het merendeel van deze toeristen zal tijdens zijn vakantie proberen nader kennis te maken met ‘het echte Bali’, bijvoorbeeld tijdens een opvoering van een klassieke Balinese dans of een spannende oerwoudexcursie per jeep. Ze zullen de ziel van Bali daarbij echter niet dichter naderen dan hier, op de parkeerplaats van een nieuwe discotheek in Seminyak.

Lees verder bij National Geographic
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
De magie van Bali
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ‘De magie van de vrouw’ in Rotterdam tot 9 september '12
» Yudhoyono schrijft ... geesten en zwarte magie..
» Dorpsdokter helpt te genezen van zwarte magie
» Aziatische weefsels zijn pure magie
» Magie van de Vrouw - Wereldmuseum Rotterdam - 5 april t/m 9 september

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Reizen :: Reisverhalen-
Ga naar: