Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Aurora: Nostalgische reis naar Java van Pelita.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
cybercop0

cybercop0


Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 26-01-09
Woonplaats : arnhem

Aurora: Nostalgische reis naar Java van Pelita. Empty
BerichtOnderwerp: Aurora: Nostalgische reis naar Java van Pelita.   Aurora: Nostalgische reis naar Java van Pelita. Icon_minitimevr 5 jun 2009 - 14:29

Hallo Allemaal,

Gelukkig schijnt de zon een beetje. In Indonesia noemt men de zon: matahari of Sang Surya. Ja, die Sang Surya zie je in Holland wel niet zo vaak, vooral de laatste maanden niet.

Toen ik eens las over zwijnen, dacht ik aan de reis van Pelita. Een nostalgische door Java, maar doen geen toeristische plaatsen aan. Ze zou eindigen in Jember. Ik had mij eerst opgegeven, maar heb mij later teruggetrokken. Ik denk dat het voor mij persoonlijk, met al mijn gebreken, een beetje te vermoeiend word. Had het besproken met de internist. Jammer eigenlijk, ik wou nog Oost Java zien. Ze zou Jember en omstreken aandoen o.a. Kalibaru, Kalisat en een of andere onderneming op de Gunung Blauw.

Deze berg is genoemd naar Prof. Blauw, zegt men. In dat gedeelte zijn er ook veel zwijnen nog te vinden. Indertijd gingen er veel verhalen de ronde dat er speciale zwijnen zijn. Ze noemden het "celeng jadian”. Mensen met zwarte magie kunnen naar veel mediteren 's avonds veranderen in een zwijn, om dan op jacht te gaan naar allerlei rijkdommen van de mensen in de omgeving. Een er van werd geschoten door iemand toen dat zwijn zich in het maïsveld bevond. Tegen de ochtend veranderde het dode zwijn in een man met nog een maïskolf in de mond/bek.

Er was een rechtszaak hiervan gemaakt, maar de rechter kwam er niet uit. Wel stond er een foto, jaren en jaren geleden, van dit vooral in de krant. Ik weet niet of het nog zo kan gebeuren. Er werd wel vermeld in de jaren '90 dat een zwarte panter (een echte) naar een kantoor liep en daar dood neerviel. Men zei dan dat deze panter werd opgejaagd door de witte panter (een kluizenaar) die in een van de grotten zou mediteren. Deze kluizenaar zou kunnen veranderen in een witte panter. Of het waar is kan niet na gegaan worden. Wel dat die zwarte panter dood in het kantoor lag, men zei: alsof hij zich wou beklagen bij de mensen over het voorval.

Toen Stevie Wonder Indonesia een bezoek bracht, zei hij eens: Indonesia is een mysterieus land. Ja, Afrika zeker niet! Hij logeerde in het Burubudur Intercontinental hotel.

Wat ik persoonlijk heb meegemaakt is in 1965. Tijdens de Communistische coup. Ik zat in Mojokerto. Deze stad werd beschermd door de Ansor Banser, een soort burgerwacht van de moslims. Zij zijn meestal in het groen gekleed, maar anderen waren in het zwart. Die kwamen van een pesantren (een soort klooster voor moslims) Tebu Ireng (betekent zwarte suikerriet). Hen zag je echt niet, maar ze stonden wel aan de kant van de weg. Pas als je toestemming kreeg om hen te zien dan zag je hun staan. Strak voor zich uitkijkend. Ik vond hun indrukwekkend.

Uit: memoires van Aurora
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Aurora: Nostalgische reis naar Java van Pelita.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ontdek Java per trein, een reis van West naar Oost
» 16-daagse reis naar Java-Bali Met Riem de Wollff en Ed Brodie
» 13-Daagse Reis Java - Bali Overland
» Win een reis naar Bali
» Reis naar Japan vol oorlogsherinneringen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Verhalen-
Ga naar: